Svartsjuka är inte kärlek, attraktion eller bevis på det

Om jag tycker om någon, så vill jag den väl. 

I kärlek kan finnas svartsjuka. Men svartsjuka är inte kärlek. Att vilja göra någon svartsjuk är inte ett tecken på kärlek för mig, oavsett om man vill göra någon ledsen, arg eller bara "se att någon bryr sig". För om man inte bryr sig om att den man påstått "tycker om" behöver uppleva den hemska känslan av svartsjuka, är det tecken på drag som jag inte vill ha med att göra mer än nödvändigt. Och om man främst vill framkalla svartsjuka, istället för kärlek och uppskattning, tyder det på en skev syn på "kärlek" och bekräftelse... Och svartsjuka kommer de flesta drabbas av tillräckligt här i livet. 

Om jag bryr mig om någon eller om jag vill ha någon, och det andra förutsätter det första, då vill jag främst göra personen glad och sist av allt få personen att uppleva negativa känslor. Och det ska vara jämlikt, annars kan det vara. Annars mår man bara dåligt. 

Bara det alltså. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Random thoughts

Tankar, poetiska och patetiska texter. Nytt, gammalt, samlar lite här. Random thoughts, random me. :)

RSS 2.0